Vojáci 73. tankového praporu si procvičili přepravu techniky po železnici

Leopard 2A4
  • 11.4.2024
  • kpt. Mgr. Romana Spitzerová

Tak jako k tanku patří jízda v terénu, tak stejně k tankové odbornosti patří přeprava kolové a pásové techniky po železnici. V rámci zvyšování znalostí v odborné přípravě je pro všechny řidiče, osádky a velitelské funkce každoročně organizováno zaměstnání k přepravě vojsk po železnici. V letošním roce si vojáci vyzkoušeli i nakládku tanku Leopard 2A4. K výcviku byla využita veškerá těžká pásová technika. Řidiči a velitelé tanků musí spolu spolupracovat na sto procent. Navádění vozidla probíhá bez spojení a provádí se pouze signalizací pažemi. Možná to vypadá jednoduše, ale navádění tanku je úplně něco jiného než navádění automobilu. Pro nové příslušníky to byla další zkušenost a dovednost, kterou v budoucnu můžou uplatnit.

„Rozkaz k nasazení může přijít neočekávaně a železniční přeprava je jednou ze základních možností, jak se dostat na místo určení. Takzvaně „navagónovat“ bychom museli v relativně krátkém čase a na omezeném prostoru. To je náročné jak na organizaci celé akce, tak na perfektní činnost každého řidiče,“ řekl velitel 73. tankového praporu podplukovník Tomáš Suchý.

Výcvik byl rozdělen do dvou částí – teoretické a praktické. V první, teoretické části, která probíhala na učebnách v posádce Přáslavice, si vojáci připomněli zásady bezpečnosti při přepravě, základní pojmy, zabezpečení a ochranu vojenských převozů a dostali organizační pokyny. Zopakovali si také signály pro samotné navádění vozidel.

Druhá část výcviku už probíhala v minulém týdnu na vlakovém nádraží v Hlubočkách u Olomouce. Zde si vojáci procvičili činnost při přebírání, předávání a odstrojování železničních vozů, způsoby naložení, upevnění a zajištění pásové i kolové techniky a samozřejmě správnou techniku navádění, jak při nájezdu techniky z boku, tak i čela vagonu. Při najíždění techniky na železniční vozy musí řidič spolupracovat s osobou, která jej navádí. „Na vagon nevidíme, pouze sledujeme toho, kdo nás navádí. Je tedy důležité, aby signály pro navádění vozidla prováděl jasně a zřetelně. V dané situaci musíme navádějící osobě plně důvěřovat,“ konstatovali řidiči 73. tankového praporu z Přáslavic.

„Dostat tanky na ložnou plochu vagonu, když na každé straně vagonu zbývá mezera necelé tři centimetry, není jednoduché, ale všichni to zvládali bravurně,“ dodal technik řídící celé zaměstnání.