- 22.7.2020
Práce řidiče profesionála je školou života a o to víc to platí po vojenské řidiče nákladních vozidel. Ti na rozdíl od „kamioňáků“ musejí zvládat jízdu ve všech myslitelných podmínkách a často se tak především v terénu dostávají na hranici možností svých vozidel i vlastních schopností.
Dne 16. července 2020 proběhl kurz šestnácti řidičů 71. mechanizovaného praporu v ostravském centru bezpečné jízdy Libros. Svou povahou je toto centrum jedinečné, nabízí možnost každému otestovat schopnosti v nebezpečných situacích, a to za předem stanovených podmínek a při maximální míře bezpečí.
Nadrotmistr Michal Hovorka, řídící tohoto výcviku říká:“ Aby byli naši řidiči nákladních aut na extrémy co nejlépe připraveni, musíme jim poskytnout co nejlepší přípravu. A to kurzy bezpečné jízdy bezpochyby nabízejí.“
Hlavní školitel pan Martin Rušaj zahajuje výcvik teoretickou přípravou. Probírá teorii, co dělat s vozidlem ve smyku, jak řídit, jak předvídat. Jako profesionální hasič hovoří přímo o vlastní zkušenosti. Ale dozvídáme se také třeba co dělat, když uváznete na přejezdu. Víte o tom, že každý přejezd má tabulku s číslem a rychlý telefonát na sto dvanáctku tak může zabránit nejhoršímu?
Naši kluci si po teorii nejdříve vyzkoušeli jízdu „na rovince“ přes aquaplaningovou vanu, kruhovou smykovou plochu a přímou smykovou plochu s trhací lavicí. To je pohyblivá, počítačem řízení deska pro simulaci náhlého smyku vozidla. I pro ty nejzkušenější řidiče je dnešek výjimečný. Mimo jízdy Tater 810, 815 a speciálů T815 PRAM stojí připravena k jízdě na cvičné ploše i vozidla s vleky. Dalimil Frič senior instruktor centra poznamenává: „To je naprosto nové i pro nás. Je to výzva, kterou přijímáme, a těší nás, že můžeme vašim řidičům poskytnout novou zkušenost.“ Zvládnout vozidlo s vlekem je ten nejtěžší úkol, a tak jako první na testovací dráhu vyrážejí ti nejzkušenější řidiči a postupně, až je počítač systému nastaven přicházejí na řadu i všichni ostatní. Těžká vozidla s vleky tančí po speciálním povrchu dráhy a řidiči vynakládají veškeré úsilí na jejich opětovné ovládnutí.
V terénní části polygonu naši vojáci auta vyzkoušeli třeba na „vlnách“, při prudkém stoupání a sjezdech. Mokrý povrch po dešti je nutil zapojit všechen svůj um a znalosti. I zde, jako další novinku si naši kluci vyzkoušeli jízdu na houpačce – strmé rampě, která se s celým vozidlem po překonání rovnovážného bodu překlopí.
Reakce účastníků jsou neobyčejně pozitivní. Všichni bez výjimky si pochvalovali především možnost vyzkoušet si prakticky situace, do kterých by se za běžného provozu nikdy nechtěli dostat.
Desátník Radek Pastor říká: „Jsem na takovém kurzu poprvé a je to vážně skvělý zážitek hlavně trhací lavice, která posune nápravu jedoucího vozidla a vytvoří smyk. Nic podobného jsem ještě nezažil.“ Desátník Jiří Lysek je zde už po nekolikáté a dodává: „Vždy tu zkusíme něco nového třeba houpačka, kdy musím na centimetr vést Tatru tak aby se nepřevrhla – trénuje to cit a potlačuje strach, vnímáte pak auto jako svou součást.“
Řada řidičů také vyslovila názor, že by chtěli centrum navštívit i v rámci svého volného času a poskytnout tak sobě, nebo třeba svým příbuzným stejný zážitek a zkušenosti.