Nejlepší armádní řidič slouží u tankistů

1-o-titul-nejlepsiho-ridice-acr-se-uchazelo-na-60-ridicu-v-sesti-kategoriich.jpg
  • 5.10.2015
  • Radek Hampl

Téměř šest desítek vojáků se minulý týden ve Vyškově a výcvikovém prostoru Březina utkalo o titul nejlepšího řidiče Armády ČR. V soutěži, kterou uspořádalo vyškovské Centrum dopravní výchovy už podruhé, si nejlépe vedl Roman Ferfecký ze 73. tankového praporu Přáslavice.

Řidiči zápolili v šesti kategoriích. Součástí praktické části bylo zvládnutí vozidla v omezených prostorech, podélné parkování, jízda terénem, slalom, zajištění vozidla na podvalníku, údržba, poskytování první pomoci či řízení v ochranné masce. „Řidiči museli samozřejmě zvládnout také test z pravidel silničního provozu a prokázat znalosti konstrukce a technicko-taktických dat vojenských vozidel,“ prozradil náčelník Centra dopravní výchovy vyškovské akademie podplukovník Radoslav Mareček.

Oproti loňsku organizátoři soutěž obohatili o řízení obrněných vozidel. Kromě zabezpečovacích vozů, jako byly Land Rovery, UAZ 469, Tatra 810 a 815 tak své řidičské schopnosti museli soutěžící předvést také v Pandurech a BVP 2. Zajímavostí přitom je, že svá vozidla nejlépe zvládali právě řidiči těch největších a nejtěžších, tedy obrněných bojových vozidel.

Soutěžící jezdili i na kole

Pravidla soutěže byla taková, že o titul nejlepšího řidiče Armády ČR se utkali jen vítězové jednotlivých kategorií, a to v takzvaném superfinále. Při něm účastníci do poslední chvíle netušili, co je čeká. A překvapení bylo veliké. Čekala je jízda na bicyklu.

„Cyklista je zákonem o provozu na pozemních komunikacích definován také jako řidič, a tak jsme pro finalisty připravili překážkovou dráhu z krajské soutěže cyklistů II. stupně ZŠ,“ vysvětlil podplukovník Mareček. Řidiči motorových vozidel mají podle něj v každodenním silničním provozu tendenci cyklisty často přehlížet a nerespektovat, a proto chtěl soutěžícím umožnit zažít jejich pocity. „Věřím, že to bude poučné a přispěje to k větší vzájemné ohleduplnosti a respektu,“ dodal k velmi zajímavé, a jak se ukázalo, pro statné vojáky poměrně náročné závěrečné disciplíně.

Titul si odvezl vítěz kategorie UAZ, soutěže se zúčastnil poprvé

Naprosto bravurně si s ní poradil četař Roman Ferfecký ze 73. tankového praporu Přáslavice, vítěz kategorie UAZ 469, který si zcela zaslouženě odvezl také titul nejvyšší a s ním i putovní pohár náčelníka Generálního štábu AČR, pod jehož záštitou se soutěž koná.

„Soutěže jsem se účastnil poprvé, a to díky postupu z kvalifikace u 7. mechanizované brigády Hranice,“ uvedl vítěz. Pro úspěch bylo podle něj klíčové sžít se se soutěžní technikou. „Každé auto je jiné, jinak reaguje, ale techniku jsme si losovali, takže všichni měli stejné podmínky,“ vysvětlil záludnosti soutěže četař Ferfecký, kterého ani poslední disciplína nezastihla nepřipraveného, protože v mládí se kolu věnoval závodně.

V celkovém pořadí druhý skončil rotný Michal Polák z 13. dělostřeleckého pluku Jince, který náročné couvání slalomem s Tatrou 810 absolvoval vůbec poprvé. A zabodovali také příslušníci vzdušných sil, když bronzový pohár vybojoval rotný Jiří Soldán z 22. základny vrtulníkového letectva Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou.

Za vítězství nejen pohár, ale i odznaky třídnosti

A jaké jsou plány vyškovských do dalších let? „Vojenský řidič je nejpočetnější odborností naší armády a my bychom rádi z této profesní soutěže vytvořili silnou tradici založenou na cti a hrdosti na tuto odbornost. Naším cílem je také zatraktivnit přípravu řidičů tím, že podpoříme přirozenou lidskou vlastnost – soutěživost – a umožníme soutěžícím poměřit své řidičské schopnosti v celoarmádním měřítku,“ dodal na závěr podplukovník Mareček, podle kterého se do budoucna uvažuje také o tom, že by vítězové soutěže převzali nejen ocenění v podobě pohárů a diplomů, ale rovněž by se stali držiteli velmi cenných odznaků třídnosti. Vítěz by obdržel odznak Řidiče II. třídy a 2. a 3. v celkovém pořadí odznak Řidiče III. třídy, což by podle Marečka ještě zvýšilo motivaci soutěžících.