Překonávání vodní překážky

plavby_1.jpg
  • 26.6.2015
  • Pavel Maciga

   Pouze jednou za dva roky nastává pro řidiče bojových vozidel a tanků mimořádná profesní prověrka – absolvovat se svěřenou technikou výcvik v překonávání vodní překážky plavbou bojových vozidel.

 7. mechanizovaná brigáda disponuje technikou, která je schopna překonat vodní tok z chodu, tedy bez dalšího ženijního zabezpečení, a získat tak velkou taktickou výhodu. „Bojové vozidlo pěchoty BVP, bojové vozidlo PANDUR, obojživelné obrněné vozidlo BRDM a tank T-72 M4CZ jsou schopny poradit si s většinou takových výrazných terénních překážek ať již plavbou nebo jízdou tanku pod vodou. Proto je nezbytné, aby si řidiči procvičili využití těchto schopností,“ objasňuje velitel brigády plukovník Josef Kopecký.

plavby_1.jpg
plavby_2.jpg
plavby_3.jpg
plavby_4.jpg
plavby_5.jpg

 „Řidiči před samotnými plavbami nejprve museli absolvovat teoretickou přípravu,“ říká rotmistr Přemysl Staněk, koordinátor řidičské přípravy u brigády. „Prokázat museli svoji vlastní schopnost plavat jak s plovací vestou, tak bez ní, i výdrž nejméně 30 sekund pod vodou. Teprve potom byli připuštěni na takzvané „suché pracoviště“, kde připravovali vozidla k plavbě a potom, po rozpojení pásů, tedy na místě, podle pokynů řídícího ovládali vozidlo, jako by se pohybovali na hladině. Připomenuli si signály, bezpečnostní opatření a také nacvičovali činnost osádky v kritických situacích. Celá příprava vyvrcholila kontrolními cvičeními velitelů útvarů, která prokázala jejich připravenost k tomuto výcviku.“

plavby_6.jpg
plavby_7.jpg
plavby_8.jpg

 Na vodním cvičišti Myslejovice se ještě uskutečnilo ještě procvičení součinnosti s příslušníky záchranné a vyprošťovací služby a potom již postupně, po jednotlivých útvarech téměř stovka řidičů a osádek absolvovala 800 metrů dlouhou plavbu. V průběhu překonání vodní překážky však na všechny čekaly i další překážky. „Slalom nebyl velkým problémem, ovšem bez úhony doplout se 14 tunovým BVP do takzvané „garáže“ a opět z ní vycouvat již chtělo hodně jemné ovládání. Také desetiminutový limit neumožňoval nějaké větší jezdecké chyby“ hodnotí jízdu technik 71. mechanizovaného praporu rotmistr Jiří Smeták, který také řídil přípravu řidičů praporu na toto zaměstnání. Řidiče tanků s osádkami čekalo 250 metrů jízdy pod vodou na druhý břeh v maximální hloubce 4 metrů, se šířkou brodu 12 metrů. „Samozřejmě, že je to trochu jiný pocit, ale nacvičovali jsme to mnohokrát, takže obavy jsme neměli. Navíc jsme za zády měli zkušené záchranáře, se kterými máme nacvičeno i vyproštění uvízlého tanku,“ říká řidič tanku Radim Hanák, příslušník 73. tankového praporu Přáslavice. „Já osobně mám štěstí, mám možnost se tohoto zaměstnání zúčastnit již podruhé.“

plavby_9.jpg
plavby_10.jpg
plavby_11.jpg

  „Kvalitní příprava řidičů i techniky se při samotných plavbách projevila a všichni tento úkol bez problémů splnili. Pochvala tak patří nejen jim a technikům, kteří se na přípravě zaměstnání podíleli, ale také Velitelství výcviku - Vojenské akademii a praporu zabezpečení Vyškov a příslušníkům záchranné a vyprošťovací služby,“ dodává plukovník Kopecký.

Text a foto : nadporučík Radek HAMPL